sohbet odaları

İLME’L-YAKÎN

Kesin ve şüphesiz bilgi demektir. Yakîn, ilmin sıfatı olup kesinliğe ulaşmış, kendisinde hiç şüphe bulunmayan, vakıaya uygun ilim anlamına gelir. Akıl ve naklin, nazar ve haberin ifade ettiği, gerçeği yansıtan, içinde yalan bulunmayan, kesin olan bilgiye ilmel-yakîn denir. Mesela âyet ve sahih hadislerde âhiret ahvali ile ilgili verilen bilgiler ilmel-yakîn bilgilerdir. İnsan bunları dünyada, kesin bilir, inanır, öldüğü, kıyamet koptuğu zaman görür, müşahade eder ki bu aynel-yakîndir. “Hayır, ilmel-yakîn bilseydiniz, elbette cehennemi görürdünüz, (gözünüzle görmüş gibi kabul ederdiniz.) sonra elbette onu aynel-yakîn göreceksiniz.” (Tekâsür, 102/5-7)

Her insanın öleceği Kur’ânda bildirilmektedir (Âl-i İmrân, 3/185). Bunun doğru ve kesin olduğu, ölen insanlarla anlaşılmaktadır. Bu teorik ve pratik bilgi ilme’l-yakîndir. İnsan öldüğü zaman bu ilim, ayne’l-yakine dönüşecektir. “Sana yakîn (ölüm) gelinceye kadar Rabbine ibadet et” (Hicr, 15/99) âyeti bu gerçeğin ifadesidir. İlme’l-yakîn ; “şu şöyledir” diye kesin olarak bilinip kabul edilen ve bunun başka türlü olması mümkün olmayan ve vakıaya uygun olan bilgidir. İlme’l-yakîne, îkân ve istikân da denir. Bir insanın, birisinden bir şehir hakkında doğru, kesin ve gerçeğe uygun bilgiler edinmesi ilme’l-yakîn, o şehre gidip yerini, suluetini görmesi, ayne’l-yakîndir. (İ.K.)

Bir yanıt bırakın, or Geri İzleme kendi sitenizden.

Yorumuzu Yazın

Giriş yapmanız gereklidir giriş yap Yorum yazmak için.

Genel Genel The title of your home page Your Content Here